Головна » Файли » Мої файли |
06.01.2016, 19:12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПРОГРАМА ГУРТКА НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ
Початковий рівень
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Національно-культурне відродження України передбачає формування національної самосвідомості, творчого мислення особистості.
Робота гуртка народної творчості тісно пов'язана з українським народним мистецтвом, відомими промислами та ремеслами — вишивкою, бісероплетінням, писанкарством, ліпленням. Заняття в гуртку залучають дітей до творчості, розвивають їхні інтереси, підвищують пізнавальну активність, розвивають допитливість, творчі здібності, навички гуртківців. Метою програми є формування компетентностей особистості засобами колективу народної творчості. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: 1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, що стосуються народної творчості.
Програма гуртка народної творчості розрахована на роботу з вихованцями віком 5-18 років. Вона передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівнів і розрахована на 2 роки навчання: початковий рівень — 144 год на рік, основний рівень — 216 год. Заняття проводяться відповідно по 4 і 6 год на тиждень. Програмою передбачаються теоретичні й практичні заняття, а також різноманітні форми їхнього проведення. Програма передбачає основні етапи навчальної роботи за операційно-комплексною системою, а саме: тренувальні вправи вихованців гуртка щодо виконання окремих прийомів, з яких складається операція (технологія), яку вивчають; практичні роботи із застосування вивчених прийомів; послідовність у вивченні та засвоєнні декількох основних операцій, які становлять певний ступінь у засвоєнні навчального матеріалу; обґрунтування трудових операцій із дидактичної точки зору. Під час навчання вихованці поступово опановують різні техніки, прийоми виготовлення різноманітних виробів. Вони отримують початкові дані про взаємозв'язок матеріалу, форми й декорування виробів, їхню залежність від призначення, поняття про ритм, рапорт, симетрію, асиметрію, кольорову гармонію. На заняттях початкового рівня вихованці знайомляться з культурою українського народу, історією народної творчості різних видів. Вони здійснюють перші кроки у традиційних українських промислах вишивки, розпису, ліплення, бісероплетіння тощо. Програмою передбачено ознайомлення вихованців з особливостями позашкільного закладу, правилами поведінки під час занять, вимогами техніки безпеки, організацією робочого місця, а також правилами збирання, сортування та зберігання різноманітних матеріалів для роботи в гуртку. На заняттях основного рівня учні закріплюють набуті навики та вміння, опановують нові. Вони самостійно складають план роботи над виробом, працюють з ескізами, кресленнями, поглиблюють й удосконалюють знання за розділами шкільних програм трудового навчання. Програма інтегрує знання гуртківців з історії, народознавства, креслення. Створення за власним задумом виробів для оформлення шкільних приміщень і житла сприяє розвитку творчого потенціалу учнів. Для вихованців дуже корисними є екскурсії до місцевих музеїв, зустрічі з народними умільцями. У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651. Щороку рівень базових знань і вмінь гуртківців оцінюється за спеціально розробленими критеріями. Контроль знань і навиків передбачає такі форми: усне опитування у вигляді діалогу з педагогом або іншими вихованцями; письмове опитування, яке періодично використовується на підсумкових заняттях у формі тематичних диктантів тощо; різноманітні вікторини та ігри; врахування результатів участі вихованців гуртка у різних конкурсах і виставках. Необхідно рецензувати роботи учнів, які працюють у творчих групах. Результати участі в конкурсах, змаганнях, виставках також є критерієм для оцінювання здобутих гуртківцями знань. Програма є орієнтовною, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їх розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.
Початковий рівень
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
1.Вступне заняття (4 год) Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Інструменти та матеріали. Правила безпеки на заняттях. Види народної творчості: бісероплетіння, вишивка, ліплення, писанкарство, розпис. 2.Витинанки (8 год) Витинанки — художнє вирізування з паперу. Правила виготовлення витинанок. Практична робота: виготовлення різноманітних витинанок. 3.Вироби із соломки (18 год) Використання українцями соломи злакових культур у побуті. Використання соломи для виготовлення іграшок і сувенірів. Орнамент. Аплікація. Інкрустація. Практична робота: підготовка соломи до роботи: сортування, замочування, прасування, фарбування; розробка ескізів майбутніх виробів; площинна аплікація соломкою за ескізами; плетення смужок із соломки з двох-чотирьох соломинок; виготовлення підставки для чайника, чашок тощо із солом'яних смужок; плетення капелюшка із солом'яних смужок. 4.Декоративно-прикладні вироби (12 год) 4.1. Вироби з гофрованого картону (8 год) Призначення та будова гофрованого картону Прийоми виконання декоративних елементів із гофрованого картону. Практична робота: виготовлення вітальної листівки та декоративного панно з гофрованого картону. 4.2. Мозаїка яєчною шкаралупою (4 год) Поняття мозаїки. Яєчна шкаралупа як матеріал для виготовлення декоративних виробів. Практична робота: підготовка яєчної шкаралупи до роботи: сушіння, подрібнення, сортування за розміром і кольором; розробка ескізів мозаїки; виготовлення мозаїк за темами «фрукти», «квіти», «тварини» тощо; виготовлення планшетів для оформлення робіт. 5.Новорічні та різдвяні прикраси (8 год) Бесіда про історію виникнення та традиції святкування Нового року і Різдва в Україні. Новорічні прикраси, матеріали для їхнього виготовлення. Практична робота: виготовлення новорічних і різдвяних листівок; виготовлення масок. 6.Ліплення із солоного тіста (8 год) Бесіда про традиції виготовлення ритуальних виробів із тіста в Україні. Практична робота: приготування солоного тіста для ліплення; ліплення птаха (жайворонка та ін.); ліплення сюжетного панно «Моя сім'я» за власним задумом кожного з вихованців; випікання та лакування готових виробів із тіста. 7.Петриківський розпис (24 год) Розпис як вид декоративно-ужиткового мистецтва в Україні. Петриківка — осередок розпису по дереву Елементи петриківського розпису: «бігунець», «зернятко», «колосок», «пірчасте листя», «пуп'янок», «травичка» тощо. Практична робота: виконання елементів петриківського розпису; поєднання різних елементів у групи. Створення орнаментів і композицій; розпис вітальної листівки, закладки для книжок; розпис кухонної дошки для хліба, круглої таці тощо. 8.Писанкарство (12 год) Бесіда про традиції народного святкування Великодня. Крашанки, писанки. Мистецтво писанкарства. Традиції розпису у різних районах України. Значення окремих елементів на писанках і прийоми їхнього виконання. Інструменти та матеріали для писанкарства. Практична робота: виконання різних символів на писанках; прикрашення писанок геометричними символами; розпис вихованцями писанок за власним задумом. 9.Українська народна вишивка (24 год) Значення кольору та елементів вишивки. Особливості візерунків і сполучення кольорів на вишивках різних районів України. Різновиди швів, традиційних для української вишивки. Класифікація швів. Прийоми оздоблення рушників, білизни, одягу різними швами. Практична робота: виконання швів «штапівка», «занизування», «косий хрестик» на тренувальних зразках; оздоблення носовичка швами «штапівка» та «занизування»; оздоблення листівки «косим хрестиком» у червоно-чорній гамі; оздоблення невеликої серветки вивченими швами. 10.Бісероплетіння (12 год) Бесіда про виникнення прикрас із бісеру та особливості бісероплетіння. Найпоширеніші візерунки з бісеру. Прийоми роботи з бісером. Матеріали та приладдя. Практична робота: плетіння візерунків на двох голках; виготовлення нескладних ланцюжків і браслетів; плетіння брошки візерунком «полотно». 11.Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год) Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Зустрічі з народними майстрами. Святкування Дня знань, Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо. 12.Підсумкове заняття (2 год) Творчий звіт вихованців. Виставка кращих робіт. Відзначення кращих учнів грамотами й призами. Завдання на літо. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1209 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |