Головна » Файли » Мої файли

Програма гуртка народної творчості
06.01.2016, 19:12

ПРОГРАМА ГУРТКА НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ

 

Початковий  рівень

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Національно-культурне відродження України передбачає формування національної самосвідомості, творчого мислення особистості.

 

Робота гуртка народної творчості тісно пов'язана з українським народним мистецтвом, відомими промислами та ремеслами — вишивкою, бісероплетінням, писанкарством, ліпленням. Заняття в гуртку залучають дітей до творчості, розвивають їхні інтереси, підвищують пізнавальну активність, розвивають допитливість, творчі здібності, навички гуртківців.

 Метою програми є формування компетентностей особистості засобами колективу народної творчості.

 Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, що стосуються народної творчості.

  1. Практичної, що сприяє оволодінню навичками виготовлення різноманітних виробів.

 

  1. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей.

 

  1. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів.

 

 Програма гуртка народної творчості розрахована на роботу з вихованцями віком 5-18 років. Вона передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівнів і розрахована на 2 роки навчання: початковий рівень — 144 год на рік, основний рівень — 216 год. Заняття проводяться відповідно по 4 і 6 год на тиждень.

 Програмою передбачаються теоретичні й практичні заняття, а також різноманітні форми їхнього проведення. Програма передбачає основні етапи навчальної роботи за операційно-комплексною системою, а саме:

тренувальні вправи вихованців гуртка щодо виконання окремих прийомів, з яких складається операція (технологія), яку вивчають; практичні роботи із застосування вивчених прийомів;

послідовність у вивченні та засвоєнні декількох основних операцій, які становлять певний ступінь у засвоєнні навчального матеріалу; обґрунтування трудових операцій із дидактичної точки зору.

   Під час навчання вихованці поступово опановують різні техніки, прийоми виготовлення різноманітних виробів. Вони отримують початкові дані про взаємозв'язок матеріалу, форми й декорування виробів, їхню залежність від призначення, поняття про ритм, рапорт, симетрію, асиметрію, кольорову гармонію.

На заняттях початкового рівня вихованці знайомляться з культурою українського народу, історією народної творчості різних видів. Вони здійснюють перші кроки у традиційних українських промислах вишивки, розпису, ліплення, бісероплетіння тощо. Програмою передбачено ознайомлення вихованців з особливостями позашкільного закладу, правилами поведінки під час занять, вимогами техніки безпеки, організацією робочого місця, а також правилами збирання, сортування та зберігання різноманітних матеріалів для роботи в гуртку.

На заняттях основного рівня учні закріплюють набуті навики та вміння, опановують нові. Вони самостійно складають план роботи над виробом, працюють з ескізами, кресленнями, поглиблюють й удосконалюють знання за розділами шкільних програм трудового навчання.

Програма інтегрує знання гуртківців з історії, народознавства, креслення. Створення за власним задумом виробів для оформлення шкільних приміщень і житла сприяє розвитку творчого потенціалу учнів.

Для вихованців дуже корисними є екскурсії до місцевих музеїв, зустрічі з народними умільцями.

У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651.

Щороку рівень базових знань і вмінь гуртківців оцінюється за спеціально розробленими критеріями.

Контроль знань і навиків передбачає такі форми: усне опитування у вигляді діалогу з педагогом або іншими вихованцями; письмове опитування, яке періодично використовується на підсумкових заняттях у формі тематичних диктантів тощо; різноманітні вікторини та ігри; врахування результатів участі вихованців гуртка у різних конкурсах і виставках. Необхідно рецензувати роботи учнів, які працюють у творчих групах.

Результати участі в конкурсах, змаганнях, виставках також є критерієм для оцінювання здобутих гуртківцями знань.

Програма є орієнтовною, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їх розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.

 

         Початковий рівень

 

          ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

 

 

теоретичніпрактичні

 

п/п

усього

 

 

 

 

заняття

заняття

 

1.

Вступне заняття

4

4

 

2.

Витинанки

8

2

6

 

3.

Вироби із соломки

18

2

16

 

4.

Декоративно-прикладні вироби:

12

4

8

 

4.1.

вироби з гофрованого картону

8

2

6

 

4.2.

мозаїка яєчною шкаралупою

4

2

2

 

5.

Новорічні і Різдвяні прикраси

8

2

6

 

6.

Ліплення із солоного тіста

8

2

6

 

7.

Петриківський розпис

24

2

22

 

8.

Писанкарство

12

2

10

 

9.

Українська народна вишивка

24

2

22

10.

Бісероплетіння

12

2

10

 

11.

Екскурсії,свята,виставки

12

12

-

 

12.

Підсумкове заняття

2

2

-

 

Разом

144

38

106

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

    1.Вступне заняття (4 год)

    Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі.

    Організаційні питання.

    Робоча кімната. Інструменти та матеріали. Правила безпеки на заняттях.

    Види народної творчості: бісероплетіння, вишивка, ліплення, писанкарство, розпис.

    2.Витинанки (8 год)

     Витинанки — художнє вирізування з паперу. Правила виготовлення витинанок.

     Практична робота:

     виготовлення різноманітних витинанок.

    3.Вироби із соломки (18 год)

     Використання українцями соломи злакових культур у побуті. Використання соломи для виготовлення іграшок і сувенірів. Орнамент. Аплікація. Інкрустація.

    Практична робота:

    підготовка соломи до роботи: сортування, замочування, прасування, фарбування; розробка ескізів майбутніх виробів;

    площинна аплікація соломкою за ескізами; плетення смужок із соломки з двох-чотирьох соломинок;

    виготовлення підставки для чайника, чашок тощо із солом'яних смужок; плетення капелюшка із солом'яних смужок.

     4.Декоративно-прикладні вироби (12 год)

    4.1. Вироби з гофрованого картону (8 год)

    Призначення та будова гофрованого картону Прийоми виконання декоративних елементів із гофрованого картону.

     Інструменти для його обробки.

     Практична робота:

    виготовлення вітальної листівки та декоративного панно з гофрованого картону.

     4.2. Мозаїка яєчною шкаралупою (4 год)

    Поняття мозаїки.

    Яєчна шкаралупа як матеріал для виготовлення декоративних виробів.

    Практична робота:

    підготовка яєчної шкаралупи до роботи: сушіння, подрібнення, сортування за розміром і кольором; розробка ескізів мозаїки;

    виготовлення мозаїк за темами «фрукти», «квіти», «тварини» тощо; виготовлення планшетів для оформлення робіт.

    5.Новорічні та різдвяні прикраси (8 год)

    Бесіда про історію виникнення та традиції святкування Нового року і Різдва в Україні.

    Новорічні прикраси, матеріали для їхнього виготовлення.

    Практична робота:

    виготовлення новорічних і різдвяних листівок; виготовлення масок.

    6.Ліплення із солоного тіста (8 год)

     Бесіда про традиції виготовлення ритуальних виробів із тіста в Україні.

    Практична робота:

     приготування солоного тіста для ліплення; ліплення птаха (жайворонка та ін.);

     ліплення сюжетного панно «Моя сім'я» за власним задумом кожного з вихованців; випікання та лакування готових виробів із тіста.

    7.Петриківський розпис (24 год)

    Розпис як вид декоративно-ужиткового мистецтва в Україні. Петриківка — осередок розпису по дереву

     Елементи петриківського розпису: «бігунець», «зернятко», «колосок», «пірчасте листя», «пуп'янок», «травичка» тощо.

     Практична робота:

    виконання елементів петриківського розпису; поєднання різних елементів у групи. Створення орнаментів і композицій; розпис вітальної листівки, закладки для книжок;

     розпис кухонної дошки для хліба, круглої таці тощо.

      8.Писанкарство (12 год)

       Бесіда про традиції народного святкування Великодня. Крашанки, писанки.

       Мистецтво писанкарства.

       Традиції розпису у різних районах України.

       Значення окремих елементів на писанках і прийоми їхнього виконання. Інструменти та матеріали для писанкарства.

       Практична робота:

       виконання різних символів на писанках; прикрашення писанок геометричними символами;

       розпис вихованцями писанок за власним задумом.

       9.Українська народна вишивка (24 год)

      Значення кольору та елементів вишивки.

      Особливості візерунків і сполучення кольорів на вишивках різних районів України.

       Різновиди швів, традиційних для української вишивки. Класифікація швів. Прийоми оздоблення рушників, білизни, одягу різними швами.

      Практична робота:

      виконання швів «штапівка», «занизування», «косий хрестик» на тренувальних зразках; оздоблення носовичка швами «штапівка» та «занизування»;

       оздоблення листівки «косим хрестиком» у червоно-чорній гамі; оздоблення невеликої серветки вивченими швами.

            10.Бісероплетіння (12 год)

               Бесіда про виникнення прикрас із бісеру та особливості бісероплетіння. Найпоширеніші візерунки з бісеру.

              Прийоми роботи з бісером. Матеріали та приладдя.

         Практична робота:

         плетіння візерунків на двох голках; виготовлення нескладних ланцюжків і браслетів;

       плетіння брошки візерунком «полотно».

      11.Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)

           Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю Відвідування краєзнавчих, природничих та             історичних музеїв.

         Зустрічі з народними майстрами.

         Святкування Дня знань, Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо.

         12.Підсумкове заняття (2 год)

        Творчий звіт вихованців. Виставка кращих робіт. Відзначення кращих учнів грамотами й призами. Завдання на літо.

Категорія: Мої файли | Додав: такаяодна
Переглядів: 1209 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar