Сертифікат з курсу "Вступ до кібербезпеки"

 

 

Тема. Формування творчого та життєвого самовизначення учнів засобами декоративного мистецтва в процесі гурткової  роботи

Обґрунтування  актуальності досвіду:

Сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення своєї долі.

Серед виховних напрямів найбільш актуальними виступають патріотичне та громадянське виховання  як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь.

Любов до своєї Батьківщини – одне із найшляхетніших почуттів людини, і виховання цього почуття треба починати з дитинства, з пізнання своєї рідної землі. І одне із основних завдань педагогів полягає в тому , щоб навчити школярів бачити і любити свій край.

Україна має древню і величну культуру та історію, які виступають потужним джерелом і міцним підґрунтям виховання дітей і молоді.

В умовах відродження національної культури і духовності народу, проблема розвитку національної культури є одною з головних.

У зв’язку з цим дуже актуальною стає народна педагогіка (етнопедагогіка), бо її основою є виховання національно усвідомленої особистості, яка дорожить національними та загальнолюдськими цінностями, глибоко пізнає їх і поважає.

Народна творчість, як одна з важливих частин етнопедагогіки,  є могутнім засобом морального виховання молоді. Тому залучення дітей до знайомства з різноманітними напрямками народного мистецтва не втрачає своєї актуальності, скоріше навпаки  має у сьогоденні особливе значення. 

Декоративно-ужиткове мистецтво, як частина народної творчості, має глибинні зв’язки з історичним минулим, яке передається з покоління у покоління та збагачує його новими елементами.

Декоративно-ужиткова творчість є не лише виготовленням художніх виробів, але й потужним засобом художньо-естетичного виховання особистості.

Декоративно-ужиткове мистецтво дозволяє вчителю повертатись у далеке минуле, в побут до своїх пращурів і порівнювати його із сьогоденням. Це виховує у школярів патріотичні почуття, активний інтерес до життя, будить живу думку, розвиває ініціативність і самостійність.

Важливими особливостями декоративно-ужиткового мистецтва є його різноманітність,наочність, доступність, зв'язок з життям. У процесі декоративної творчості діти дістають не тільки певну суму знань, а й навчаються самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися у мистецтві та бачити себе в ролі митців.

Проблема, над якою працюю:  «Формування творчого та життєвого самовизначення учнів засобами декоративного мистецтва в процесі гурткової роботи».

 Робота гуртка «Народна творчість»  тісно пов'язана з українським народним мистецтвом, відомими промислами та  ремеслами  —  вишивкою, бісероплетінням, ліпленням з солоного тіста, флористикою, паперопластикою та ін.. 

Заняття  в гуртку  сприяють  формуванню  компетентностей особистості засобами колективу народної творчості:     

  - пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, що стосуються народної творчості;

  -  практичної,   що сприяє оволодінню навичками         виготовлення різноманітних виробів;

   - творчої, що забезпечує формування творчих здібностей;                                

  - соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації  народних промислів.

 До складу гуртка входять діти з 4-11   класів, тому приділяю велику увагу згуртуванню дитячого колективу, створенню в ньому позитивного  клімату. Вивчаю індивідуальні особливості кожного гуртківця.

Планування виховної роботи виконую з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей. Це дає змогу враховувати здібності і можливості кожної дитини.

Заняття намагаюсь організувати так, щоб дітям було цікаво. І тому завжди шукаю шляхи, щоб викликати у дітей живий інтерес до виконання завдання.

На заняттях гуртка я використовую зразки українського народного мистецтва, народних промислів. Діти знайомляться з культурною спадщиною свого народу, вивчають його традиції та звичаї. Це не тільки розширює їх світогляд, а й сприяє духовності, вихованню національної свідомості, поваги до кращих надбань українського народу, творчому зросту вихованців.

Робота гуртківців має практичне спрямування. Діти виготовляють домашні обереги, вітальні листівки рідним і друзям, подарунки, новорічні прикраси, елементи оздоблення інтер’єру. Діти з задоволенням виготовляють сучасні молодіжні прикраси в національному стилі і користуються ними.

Знайомство із різноманітними мистецькими техніками ( авторська лялька , флористика , квілінг , солоне тісто , торцювання, квіти з паперу, аплікація, витинанка та ін.)  надає можливість моїм вихованцям визначити творчі та життєві пріоритети, дозволяє на практиці обирати ті з них, які більше відповідають власним індивідуальним особливостям. Тим самим більш повно відбувається процес самовираження і самореалізації дитини, впливаючи на пізнання нею самої себе та самовизначення в мистецтві та житті.

Вихованці гуртка «Народна творчість»  знайомі також з технікою декупажу, вишивки стрічками, навчилися виготовляти ялинкові іграшки з бісеру , стрічок та пенопласту.

 Група  гуртківців 6 класу створили справжній казковий ліс з бісеру. В своїй роботі використовую інноваційні технології  та методи організації навчальної роботи (індивідуальні, колективні, групові, парні; ігрові прийоми та методи, змагання, подорожі тощо).

Інформація з Інтернету допомагає ознайомленню з новими сучасними видами декоративно-прикладного мистецтва. Старші учні самостійно освоюють технологію виготовлення того чи іншого виробу за майстер-класами, що розміщені в Інтернеті.

Інформаційно-комунікаційні технології тісно переплітаються з проектними технологіями.  Творчі групи вихованців працюють над певним проектом, потім представляють проект на розгляд колективу. Експонат та технологію  обирають самостійно. Разом зі мною розробляють технологічну карту виготовлення даного виробу.

 З найбільш вдалих можна назвати такі роботи :

*    «Колекція оберегів» учнів 10-11 класів ;

*    «Трояндове дерево»  (Таран Ю., Ковальова А., Кравченко М., Таран А., Климець І. ) ;

*    Капелюшки з квілінгу (Чигрин А.,Ігнатенко А.,Діденко С.,Жирова Н.) ;

*    «Лялька Одарка» та лялька - зерновушка ( Таран Ю.,Таран А.) ;

*    «Оберіг для воїнів АТО»( Климець А., Шубна А., Кормановська  Д., Холоденко О.,Кедрова  А.)

Саме проектна діяльність є однією з результативних видів учнівської діяльності.  Вихованці можуть перевірити отримані знання на практиці, зробити висновки, знайти найоптимальніші шляхи вирішення різних питань, і, головне, самостійно приймати рішення. В процесі проектної діяльності відбувається розвиток пізнавальних навичок, творчих здібностей, формуються практичні знання і вміння дітей.

Вихованці гуртка є активними учасниками шкільних свят, конкурсів.  Із задоволенням виготовляють сувеніри для гостей школи : ветеранів Великої Вітчизняної війни, воїнів АТО. Роботи дітей прикрашають інтер’єр шкільних коридорів.

Традиційно проводимо екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю . Незабутні враження залишилися у гуртківців після відвідин

  • історичного  музею  м. Лозова ;
  • кондитерської фабрики м. Харків;
  • екопарку м.Харків ;
  • страусиної ферми.

За останні роки вихованці гуртка  брали активну участь у демонстрації своїх виробів  на обласних, районних виставках-конкурсах декоративно-прикладного мистецтва і ставали їх переможцями та призерами.

Неодноразовими переможцями виставок, конкурсів різних рівнів  є :

  • Таран Ю. у районній виставці писанкарства «Українська Великодня писанка» ІІ місце  та в обласній виставці писанкарства ІІІ місце в 2012 р.;
  • вихованці гуртка «Народні промисли» за ІІ місце у районному етапі Всеукраїнського конкурсу дитячої творчості «Діти за чисту енергію» в 2012 р. ;
  • колектив вихованців гуртка «Народні промисли» за І місце у районному етапі Всеукраїнської виставки-конкурсу робіт з початкового технічного моделювання в 2013 р.;
  • гурток «Народні промисли»  переможець обласної виставки -конкурсу «Новорічна композиція» у номінації «Колоритне розкриття екологічної тематики» в 2013 р.;
  • колектив вихованців гуртка «Народні промисли» за ІІ місце у районному етапі Всеукраїнського конкурсу «Знай і люби свій край» в 2014 р;
  • колектив вихованців гуртка «Народні промисли» за І місце в обласному  етапі Всеукраїнського конкурсу «Знай і люби свій край» з технічного моделювання в 2014 р. ;
  • Ковальова А. за І місце у районній виставці юних природоохоронців «Зимовий вернісаж» в 2014 р. ;
  • Таран А., Климець І., Кравченко М. за І місце у районній виставці писанкарства « Різдвяна писанка» в 2014 р.;
  • Ковальова А. за ІІ місце  в обласній виставці юних природоохоронців «Зимовий вернісаж - 2015»
  • Таран  А. – учасник Всеукраїнського  фестивалю традиційної народної культури «Кроковеє коло»
  • колектив вихованців гуртка «Народні промисли» - учасники обласного конкурсу «Слобожанський ярмарок»     

Про творчі успіхи гуртківців неодноразово писала і наша районна газета        « Нове життя»

Робота у гуртку «Народна творчість» дає можливість вести самостійний пошук видів та жанрів творчості. Тим самим прищеплює  учням прагнення до творчої діяльності, через яку реалізовуються духовні потреби особистості.

Виховна цінність гурткової роботи полягає саме в тому, що виховання і розвиток особистості відбувається невимушено і природно в контексті життя народу, сім’ї, школи так, що дитина навіть не відчуває, що її хтось виховує.

Заняття народною творчістю сприяють розвитку в учнів уваги, естетичного смаку, творчої  та пізнавальної активності, вихованню бережливості, почуття гордості за культурну спадщину свого народу, розвивають допитливість, творчі здібності.