Рекомендації батькам щодо розвитку творчих здібностей дитини.

Застосовуйте раніше невизнані або не використані можливості дитини.

Підтримуйте бажання дитини працювати самостійно.

Не втручайтесь в творчий процес сина чи доньки.

Давайте дитині свободу вибору галузі та методів досягнення мети.

Створюйте умови для конкретного втілення творчих ідей дитини.

Заохочуйте дитину до участі в груповому творчому процесі.

Приєднуйтесь до роботи над проектами, запропонованими самою дитиною.

Не тисніть на дитину, створюйте невимушену, вільну атмосферу.

Схвалюйте результати діяльності сина або доньки в певній галузі, пропонуйте випробувати себе в інших сферах діяльності.

Підкреслюйте позитивне значення індивідуальних можливостей дитини.

Розвивайте потенційні можливості дитини, якщо вона в чомусь відстає.

Підтримуйте своїм авторитетом дитину.

Створюйте ситуації, в яких ваша дитина, що не виявляла особливих успіхів в навчанні. матиме можливість тісно спілкуватись із більш здібною дитиною.

Залучайте дитину до фантазування, і, по можливості, допомагайте втілювати в життя навіть самі неймовірні фантазії.

Виявляйте терпиме ставлення (принаймі тимчасово) до можливого безладдя у зв’язку з творчою роботою дитини.

Заохочуйте максимальне залучення дитини до спільної творчої діяльності зі старшими дітьми.

Постійно переконуйте дитину, що ви для неї є однодумцем, а не опонентом.

Не соромтесь висловлювати свою думку чи давати поради, але й не наполягайте на них.

Не насміхайтесь навіть над самими неймовірними фантазіями чи мріями вашої дитини.

Цінуйте, поважайте та пишайтесь своє дитиною і обов’язково демонструйте своє позитивне, схвальне ставлення.

 

 

Поради батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей

1. Не стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки.

 2. Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.

 3. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для виходу дитячої енергії, рухливості, емоційності.

 4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, кохання, повага до себе і до оточуючих), тому що людина, енергія якої скована загальними потребами, проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.

 5. Залишайте дитину на самоті і дозволяйте їй займатися своїми справами. Пам'ятайте, якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.

 6. Підтримуйте здібності дитини до творчості і співчувайте у випадку невдачі, уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.

 7. Будьте терпимими до ідей, поважайте допитливість, реагуйте на запитання дитини. Навчати потрібно не тому, що може сама дитина, а тому, що вона опанує з допомогою дорослого, показу, підказки.

 

Поради батькам, які виховують обдаровану дитину

Найперше - потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою, якою вона є, беручи участь у її розвитку, підтримуючи, а не нав'язуючи свої інтереси, давати дитині можливість вибору. Для розвитку творчого потенціалу, як показали дослідження, необхідна не лише адекватна оцінка сил дитини, але трішки завищена, зазнайкою вона не виросте, зате у неї буде запас сил та впевненість при невдачах, до яких треба готувати змалку.

 Батьки повинні бути прикладом, адже дитина свідомо переймає вашу манеру говорити, ходити, працювати, відповідальності за доручену справу. Кожен батько повинен пам'ятати правило: ''Не зашкодь!'' Адже обдарована дитина більш чутлива, ранима, тому потрібно давати вільний час для того, щоб побути дитині на самоті, поміркувати, пофантазувати. За допомогою тренінгів дати їй можливість глибоко зрозуміти себе та інших. Дорослі часто батьки повинні радитися із психологом щодо виховання обдарованої дитини.

 Батьки повинні завжди пам'ятати, що для обдарованої дитини творчість є життєвою необхідністю. Тому дитину потрібно готувати до спостережливості, наполегливості, формувати вміння доводити почату справу до кінця, працелюбність, вимогливість до себе, задоволення від процесу творчості, терпляче ставлення до критики, впевненості при невизначеності, гордості і почуття власної гідності, чулість до аналізу моральних проблем.

 Батьки також повинні усвідомлювати, що надзвичайно велика роль у процесі формування особистості обдарованої дитини належить волі. Вольові риси є стрижневими рисами характеру, адже за наявності мети, яку особистість досягає в житті, долаючи перешкоди, є цілеспрямовуючим життя. Цілеспрямовані люди знаходять своє щастя в житті, вони вміють поставити перед собою чітку, реальну мету. Прагнення досягти своєї цілі робить людину рішучою та наполегливою. І.Павлов стверджував, що у вольової людини труднощі лише збільшують бажання реалізувати свою мрію. Вони вміють стримати себе, володіють терпінням, витримкою, вміють контролювати свої почуття за наявності перешкод. Ініціативність і творчість поєднані з наполегливістю, рішучістю та витримкою, допомагають обдарованим дітям самореалізуватися.

 Отже, батьки покликані допомогти дитині відкрити її життєве покликання, реалізувати себе як особистість. Вони не мають права втратити обдаровану дитину, бо, втрачаючи талант, обдарування, здібність, вони втрачають майбутнє. Тому батьки повинні бути терплячими, безмежно вірити в дитину, тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.

 

Поради Девіда Льюїса щодо розвитку обдарованої дитини

1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.

 2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.

 3. відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.

 4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.

 5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.

 6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.

 7. Показуйте дитині цікаві місця.

 8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.

 9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.

 10. Ніколи не карайте дитину приниженням.

 11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.

 12. Привчайте дитину самостійно мислити.

 13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.

 14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.

 15. Уважно ставтеся до потреб дитини.

 16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.

 17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.

 18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.

 19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.

 20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.

 21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.

 22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.

 23. Допомагайте дитині бути особистістю.

 24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.

 25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.

 26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.

 27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.

Що у наших дітей може викликати агресивні почуття і дії наших дітей
(на думку відомого психолога Ю. Б.Гіппенрейтер)

 

1. Накази, команди 

«Зараз же перестань», «Забери!», «Винеси відро!», «Швидко в ліжко!», «Щоб я більше цього не чув!», «Замовкни!» 

У цих категоричних висловах дитина відчуває неповагу до себе. Такі слова викликають почуття залишеності. Особливо коли дитина має проблеми і намагається поділитися ними з батьками. У відповідь діти звичайно опираються, «бурчать», ображаються, виявляють упертість. 

2. Попередження, застереження, погрози 

«Якщо ти не перестанеш плакати, я піду», «Дивися, щоб не стало гірше», «Ще раз це повториться, я візьму пасок», «Не прийдеш вчасно, тримайся…»

Погрози та попередження погані тим, що за постійного повторення діти до них звикають і перестають на них реагувати. Тоді деякі батьки від слів переходять до діла і швидко проходять шлях від слабких покарань до більш сильних, а часом і до жорстких: вередливого малюка залишають самого на вулиці, двері зачиняють на ключ і останній крок – починають застосовувати фізичні покарання

3. Мораль, повчання, проповіді 

«Ти зобов’язаний поводитися так, як належить», «Кожна людина повинна працювати», «Ти повинен поважати дорослих». 

Звичайно, діти з подібних фраз не дізнаються нічого нового. Нічого не зміниться від того, що вони слухатимуть це «всоте». Вони відчувають тиск зовнішнього авторитету, інколи провину, а найчастіше все разом. 

Річ у тому, що моральні основи й моральну поведінку виховують не стільки слова, стільки атмосфера в сім’ї через наслідування поведінки дорослих, особливо батьків. 

4. Постійні поради, намагання все вирішити за дитину 

«А ти візьми і скажи…», «По-моєму треба…», «Я б на твоєму місці…». 

Діти не схильні дослухатися до наших порад. А інколи вони відверто повстають: «Без тебе знаю», «Тобі легко казати», «Ти так вважаєш, а я по-іншому».

Кожній дитині властиве право бути незалежною, приймати самостійні рішення. Щоразу коли ми щось радимо дитині, ми ніби даємо їй зрозуміти, що вона ще мала й недосвідчена, а ми розумніші за неї, наперед все знаємо. 

Така зверхня позиція дратує дітей, а головне, не залишає в них бажання розповісти докладніше про свою проблему. 

Невідомо, чи захоче дитина ще раз розповісти вам про щось важливе. 

Як часто діти самі приходять до того, що ми їм перед цим їм радили! Але важливо, щоб вони самі прийняли рішення – це їхній шлях до самостійності. 

5. Докази, нотації, лекції 

«Слід би знати, що перед їжею треба мити руки», «Усе через тебе!», «Даремно я на тебе покладалася», «Завжди ти…». 

Це викликає в дітей або активний захист, або пригніченість, розчарованість у собі та своїх стосунках із батьками. В такому разі в дитини формується низька самооцінка: вона починає думати, що й справді погана, безвільна, ненадійна. А низька самооцінка породжує нові проблеми. 

Спробуйте звертати увагу не тільки на негативні, а й позитивні сторони вашої дитини. Не бійтеся, що похвальні слова на її адресу зіпсують дитину. Подумайте, а чи добре самим нам жилося в умовах постійного бомбування критикою з боку найближчої людини? Чи не чекали б ми від неї добрих слів, не сумували б за ними?

6. Обзивання, висміювання 

«Плакса-вакса», «Не будь лапшою», «Ну, просто бовдур!», «Який же ти ледащо!» 

Усе це найкращий спосіб відштовхнути дитину й допомогти їй розчаруватися в собі. Звичайно, діти в таких випадках ображаються й захищаються: «А сама яка?», «Ну й буду таким!». 

7. Випитування, розслідування, здогадування 

«Ні, ти все-таки скажи», «Що ж усе-таки трапилося? Я все одно дізнаюся», «Чому ти знову отримав двійку?», «Ну чому ти мовчиш? 

І справді хто з нас любить коли його виводять на чисту воду? За цим може наступити захисна реакція, бажання уникнути контакту. 

Утриматися в розмові від запитань дуже важко і все ж краще змінити питальні речення та стверджувальні. Часом різниця між питанням та стверджувальною фразою може здаватися майже не помітною. А для дитини, що переживає, ця різниця велика: запитання сприймається як холодна цікавість, стверджувальна фраза – як розуміння й підтримка. 

8. Співчуття на словах, умовляння 

Звичайно, дитина потребує співчуття, однак є ризик що слова «я тебе розумію», «я тобі співчуваю» прозвучать надто формально. Іноді замість цього краще промовчати, притиснувши її до себе. А у фразах на зразок «заспокойся», «не звертай уваги», вона може почути байдужість до її турбот, відкидання або применшення її страждань. 

9. Ігнорування 

«Відчепися», «Не до тебе», «Завжди ти зі своїми скаргами». 

 

 Батькам слід пам’ятати: 

1.     Найкращий спосіб уникати агресивності підлітка – виявляти до нього більше уваги і ласки, яких він так потребує.

2.     Батьки мають стежити за своєю поведінкою у сім’ї.

3.     Найкращий спосіб виховання – єдність дій та власний приклад.

4.     Не можна використовувати фізичних покарань.

5.     Допомагайте підлітку знаходити друзів. Заохочуйте розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме: підприємливості, активності, ініціативності.

6.     Перешкоджайте негативним проявам агресивності, зокрема ворожості, скутості.

7.     Пояснюйте наслідки агресивної поведінки.

8.     Враховуйте у вихованні і навчанні особистісні риси підлітка.

9.     Давайте підлітку задовольнити потребу у самовираженні і самоствердженні.

10.   Обмежуйте перегляд відеофільмів зі сценами насильства. Це стосується і комп’ютерних ігор.

11.   Заохочуйте підлітка до навчання, до участі у культурних заходах, спортивних секціях. 


Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними дітьми 

  • Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання агресивності, лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність дитини буде знижена.
  • Дайте дитині можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
  • Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів'я про своїх друзів або колег.
  • Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна і важлива для вас.

 

 Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки підлітків 

  • Виявляти до підлітка більше уваги, любові та ласки.
  • Батьки повинні стежити за своєю поведінкою в сім'ї. Кращий спосіб виховання дітей – єдність їхніх дій.
  • Не застосовувати фізичні покарання.
  • Допомагати підлітку знаходити друзів. Заохочувати розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості, активності, ініціативності, перешкоджати її негативним рисам, зокрема ворожості, скутості.
  • Пояснювати підлітку наслідки агресивної поведінки.
  • Враховувати у вихованні та навчанні особистісні властивості підлітка.
  • Надавати підлітку можливість задовольнити потреби в самовираженні й самоствердженні.
  • Обмежувати перегляд відеофільмів та комп'ютерних ігор зі сценами насильства.
  • Спрямовувати енергію підлітка у правильне русло, наприклад, заняття у спортивних секціях; заохочувати його до участі в культурних заходах. 

Поради батькам конфліктних дітей 

  • Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Треба звертати увагу на недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс. Звичайно, у всіх батьків бувають моменти, коли ніколи й неможливо контролювати дітей. І тоді найчастіше вибухають «бурі».
  • Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитини в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся об'єктивно розібратися в причинах її виникнення.
  • Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації.
  • Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.